استاندار یزد با ضروری دانستن خلق فرصت‌های جدید شغلی در استان، گفت: روند ایجاد واحدهای تولیدی مستقر در روستاها باتوجه به طرح آمایش سرزمین باشد چراکه بی توجهی به این امر قابل جبران نیست.

به گزارش دریافت خبر یزدفردا" روز دوشنبه 11 آبان ماه نشست تخصصی کارگروه اشتغال با حضور استاندار یزد و اعضای این کارگروه در سالن زنده‌یاد حمیدیا برگزار شد.
استاندار یزد در این نشست با گرامی داشت 13 آبان، این روز را مهم خواند و ابراز امیدواری کرد که نگاه ظلم‌ستیز مردم مسلمان ایران همواره محفوظ بماند و سرمشقی برای دفاع از مظلوم و صلح‌دوستی باشد.
«سید محمد میرمحمدی» با اشاره به طرح مشارکت مردم درراه اندازی واحدهای تولیدی مستقر در روستا که به‌عنوان دستور کار این نشست مطرح‌شده بود، گفت: این طرح یک فرصت مناسب برای همه شهرستان‌های استان است تا در جهت بهبود شرایط موجود گام بردارند.
وی بابیان اینکه مشارکت مردم در کارها، پیگیری و تلاش بیشتر آنان را سبب می‌شود، افزود: این طرح فرصتی است تا مشارکت هرچه بیشتر مردم روستا در کارها فراهم و در جهت کیفی‌تر شدن فضای روستاها گام‌هایی برداشته شود.
استاندار یزد تسهیلات ارائه‌شده از سوی دولت در این طرح را بی‌نظیر خواند و تصریح کرد: پرداخت تسهیلات با کارمزد 3 درصد در هیچ کجا ارائه نشده است و اگر از این فرصت بهره‌برداری نشود مشکل از فرمانداری‌ها خواهد بود.
میرمحمدی با اشاره به اینکه مهم‌ترین دلیل مهاجرت جوانان از روستاها نبود اشتغال پایدار بوده است، تأکید کرد: با اجرای این طرح و ایجاد اشتغال ناشی از آن برای جوانان روستا، دیگر دلیلی قابل قبولی برای مهاجرت وجود ندارد.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح مستلزم نگاه به تجربیات گذشته است، خاطرنشان کرد: در گذشته تجربیاتی در این حوزه وجود دارد که باید با استفاده از این تجربیات گردونه اشتباهات قبلی را تکرار نکنیم.
استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نحوه مدیریت این طرح‌ها تصریح کرد: فرمانداران از ابتدای امر توجه داشته باشند تا افرادی متعهد و مؤمن در عرصه مدیریتی این واحدهای تولیدی قرار گیرند تا مردم با آرامش خاطر به سرمایه‌گذاری ترغیب شوند.
میرمحمدی بحث آموزش در این عرصه را مهم و ضروری دانست و تأکید کرد: هیئت‌مدیره و متصدیان این طرح‌ها باید از آموزش‌ها و الزامات اولیه راه‌اندازی یک واحد تولیدی برخوردار باشند و لازم است که این امر در اولویت قرار گیرد.
عالی‌ترین مقام اجرایی استان یزد با تأکید بر اینکه اجرای یک طرح کامل، ارزشمندتر از اجرای صدها طرح نیمه‌تمام است، تصریح کرد: ضرورت دارد در سرمایه‌گذاری و ایجاد یک واحد تولیدی عوامل چون نیروی انسانی، سرمایه، بازاریابی و ظرفیت‌های منطقه در نظر گرفته شود تا مشکلات پس از راه اندازی اینگونه واحدهای تولیدی گریبان گیر مردم و مسوولین نشود.
استاندار یزد خاطرنشان ساخت: بازپرداخت تسهیلات به این طرح ها بستگی به موفقیت حاصل‌شده در کار دارد و درصورتی‌که طرحی با پیش‌بینی‌ها لازم اجرانشده باشد، مردم را با مشکل روبرو خواهد کرد و لازم است در این رابطه اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد.
میرمحمدی در پایان تسریع در روند صدور مجوز و امور اداری این طرح را برای روستائیان ضروری دانست و تاکید کرد: اینکه مردم در پیگیری های خود دچار پیچ و خم اداری شوند مطلوب نیست و این امر نیازمند سرعت و دقت نظر بیشتری است.
در طرح مشارکت مردم درراه اندازی واحدهای تولیدی مستقر در روستاها، مجموعه ای از سرپرستان خانوارهای روستايي با آورده‌ای حداقل معادل 20 درصد و حداكثر معادل 40 درصد از بودجه موردنیاز، تسهيلاتي با كارمزد 3 درصد دریافت می‌کنند كه هرچه تعداد خانوارها افزايش یابد طبق جدولي مشخص، آورده روستائيان كاهش و بر تسهيلات دولتي افزوده می‌شود. بازپرداخت تسهيلات ارائه‌شده از سوي دولت باکارت ملی و امضاء تعهدنامه از سوی مشارکت‌کنندگان تضمین و بازپرداخت آن در بازه زماني 3 تا 5 سال و پس از 2 سال تنفس صورت می‌گیرد.
گفتنی است در ابتدای این جلسه توضیحات کامل پیرامون این طرح و گزارشی از روند اجرای آن در استان یزد از سوی «هادی مقیمی» مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری یزد ارائه شد و هریک از حاضرین به ارائه نظرات خود پرداختند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا